Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
“Hoog water zonder kater”
Inhoud De fusiegemeenten Watervendegem en Broekmonde zo goed mogelijk beschermen tegen wateroverlast. Dat is de opdracht van het bordspel 'Hoogwater zonder kater'. De spelers gaan in groep aan de slag om in 10 jaar zo veel mogelijk wateroverlastproblemen op te lossen. Al spelende ervaren de deelnemers dat overstromingsrisicobeheer een gedeelde verantwoordelijkheid is en dat verschillende doelgroepen samen inspanningen kunnen leveren.
-
Zoetwaterdieren
Met deze zoekkaart kunnen de meest voorkomende groepen dieren die in zoetwater leven, op naam gebracht worden.
-
Zoemen met Annebieke
Inhoud In de Helixtuin neemt de bijenpop Annebieke de kinderen mee op een reis naar de bijenwereld. Aan de hand van een verhaal, opdrachtjes en spelletjes ontdekken ze de fantastische wereld van de honingbij, de wilde bij, de wesp, de hommels en vele andere kleine gevleugelden. Op elke stopplaats staat een ander insect te wachten om uitleg te geven. Halfweg de bijenreis brengen de kinderen een bezoek aan de bijenhal waar de bijenkoningin hen opwacht.
-
Zintuigenwandeling
Aan de hand van een aantal opdrachten en door het uitvoeren van verschillende experimenten leren we meer over onze eigen zintuigen.
-
Zintuigen
We ontdekken de hei met al onze zintuigen.
-
Zeewieren
Verrijk je kennis over zeewieren die op rotskusten en golfbrekers leven aan de hand van een kaart met onder andere een verklarende woordenlijst en illustraties voor maar € 1,50.
-
Zaden en vruchten
De zoekkaart ‘De verspreiding van zaden en vruchten’ geeft je informatie over zaden en vruchten, over hun vorming en vooral over hun verspreiding.
-
Wombats
Om mensen met een beperkte mobiliteit toegang te geven tot de prachtige natuur kocht het Grenspark Kalmthoutse Heide drie ‘Wombats’ aan. Dit zijn robuuste rolstoelen, speciaal voor het rijden over zandpaden.
-
Wolken
Deze uit het Engels vertaalde zoekkaart kun je als praktisch hulpmiddel inzetten voor de identificatie van algemeen voorkomende wolkensoorten.
-
Wekkertocht
Een leuke wandeling met opdrachten elke keer als de wekker gaat.
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.
-
Waterplanten
Deze kaart is ontwikkeld om je te helpen de meest algemene waterplanten van permanent stilstaand of traag stromend water te benoemen.
-
Wat is het belang van een groene speelruimte en hoe ze optimaal benutten?
Tijdens deze workshop bespreek je samen met de deelnemers het belang, de mogelijkheden en belemmeringen van het buiten spelen.
-
Wandelroutes nabij De Helix
De Helix werkte vijf wandelroutes uit. Je kan de kaarten van deze routes vinden op routeyou.com.
-
Wandelpad Vlinder – aangepast voor blinden en slechtzienden
Het wandelpad Vlinder bestaat al een hele tijd. Momenteel is het uitgebreid en aangepast zodat het ook door blinden en slechtzienden zoveel als mogelijk zelfstandig kan bewandeld worden.
-
Wandelonderzoek ‘Voeding’
Leerlingen van de 2de en 3de graad ASO/TSO bestuderen en inventariseren tijdens een uitgestippelde wandeling de omgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten rond voeding.
-
Wandelonderzoek ‘Klimaatverandering’
Leerlingen van de 2de en 3de graad ASO/TSO bestuderen en inventariseren de omgeving aan de hand inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten gelinkt aan de klimaatverandering.
-
Wandelonderzoek ‘Geluid’ -1ste graad ASO/TSO
Leerlingen van de eerste graad ASO/TSO onderzoeken, beleven en inventariseren geluid en stilte in de directe schoolomgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen.
-
Wandelonderzoek ‘Geluid’ (secundair onderwijs)
Tijdens deze activiteit bestuderen en inventariseren de leerlingen in verschillende groepen de (school)omgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten rond geluid. Zo verzamelen ze tijdens de wandeling gegevens door o.a. geluidsopnames, turfopdrachten en interviews … Ook beleven ze de stilte en de geluiden van de natuur. Het thema geluid wordt gelinkt aan andere thema’s zoals mobiliteit, klimaat, landschap …
-
Wandelonderzoek 'Geluid'
Leerlingen van de 1ste graad ASO/TSO gaan op wandelonderzoek ‘Geluid’. Ze bestuderen en inventariseren in verschillende groepen de omgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten rond geluid.