Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Windmolens: een investeringsanalyse
Auteurs: CATAPA vzw en Professor Ingrid Molderez en Guy Walravens Keywords: investeringsanalyse, kosten en baten, duurzame energieproductie Doelgroep: studenten Versie 1.1 (8/12/2015) Inhoud : Kosten en baten Exploitatiekosten Onderhoud en verzekering Netinpassing Grondvergoeding Belastingen Overige kosten Externaliteiten Opbrengsten Verkoop van elektriciteit SDE Bronnen Voorbeeldvragen In 2014 werden 59 nieuwe windturbines geïnstalleerd in Vlaanderen (ODE, Jaarverslag 2014). Samen met de 248 bestaande windturbines zorgt dit voor een gecumuleerd vermo
-
Wicked Problem Plaza E-waste
Auteurs: Ecocampus, CATAPA vzw en Rotterdam School of Management Erasmus University Keywords: E-waste, smartphones, complexe problemen, stakeholders Versie: 1.1 ( 19/10/2017 ) Doelgroep: docenten en professors (deze actiefiche is geschreven als leidraad voor de lesgever) Inhoud: Doel en gebruiksaanwijzing Infofiche Educatiegids Powerpointpresentatie Doel en gebruiksaanwijzing Doel methodiek Wicked Problem Plaza is een wetenschappelijke methodiek om grote uitdagingen onder de aandacht te brengen, de complexiteit ervan te ontrafelen en te zoeken naar oplossingen.
-
Webinars 'Ruimte voor EDO'
Het Departement Omgeving organiseert drie webinars rond het thema ‘Ruimte voor EDO’. (EDO: Educatie voor duurzame ontwikkeling) Omschrijving en opzet Veel mensen waren er zich al min of meer van bewust, maar corona heeft het brede publiek echt doen beseffen hoe belangrijk het is om doordacht om te gaan met de beperkte ruimte die we in Vlaanderen hebben. Wanneer je gaat wandelen, merk je hoeveel mensen tijdens de lock-down hun toevlucht zoeken tot de natuur.
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.
-
Wat kunnen lokale overheden doen voor bijen?
Wat kan je doen als gemeente om de bijen en het leefmilieu te helpen? Hoe kan je burgers sensibiliseren?
-
Wat is het belang van een groene speelruimte en hoe ze optimaal benutten?
Tijdens deze workshop bespreek je samen met de deelnemers het belang, de mogelijkheden en belemmeringen van het buiten spelen.
-
Wandelonderzoek ‘Geluid’ -1ste graad ASO/TSO
Leerlingen van de eerste graad ASO/TSO onderzoeken, beleven en inventariseren geluid en stilte in de directe schoolomgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen.
-
Vormingsaanbod van MOS voor secundair onderwijs
MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
Vormingsaanbod van MOS voor basisonderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten voor kleuteronderwijs op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten voor lager onderwijs op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
Uw smartphone ontmanteld
Auteurs: Ecocampus en CATAPA vzw Keywords: economische theorieën, externaliteiten, fairphone Versie 1.1 (8/12/2015) Doelgroep: docenten en professors (deze actiefiche is geschreven als leidraad voor de lesgever) Inhoud : Doel en gebruiksaanwijzing LES I: Wat zit erin en waar komt het vandaan? LES II: Wat betekent dat voor ons en voor de ander? Hoe zou jij de toekomst van Fairphone vormgeven? Doel en gebruiksaanwijzing Doel actiefiche Wanneer u deze actiefiche in uw les gebruikt, geeft u uw studenten kans om te werken aan nieuwe kennis, verschillende vaardigheden en hun attitude.
-
The story behind our Ocean Bottle
Auteurs: Steven van den Ouweland; OVAM en Ecocampus Keywords: Albert Heijn; retail; challengermerk; cross- en upselling; sociale marketing; halo-effect; brand equity; waarde; circulaire economie Doelgroep: studenten Inhoud : Bronnen Vragen EMBRACING A CIRCULAR ECONOMY + ADDING VALUE TO OUR BUSINESS Elke dag kopen mensen wereldwijd gigantisch veel producten aan. Een groot deel van die producten zit in een plastic verpakking. Dit materiaal biedt zowel voor de consument als voor de producent tal van voordelen.
-
Peak Gold en de stijging van de goudprijs
Auteurs: CATAPA vzw en Professor Ingrid Molderez (KU Leuven) Keywords: commodity prices, vraag en aanbod, welvaartsanalyse, elasticiteit Versie : 1.1 (8/12/2015) Inhoud : Goudvraag in de verschillende sectoren Stijging van de goudprijs Sociale en ecologische impact van goudontginning in bijvoorbeeld Peru. Bronnen Voorbeeldvragen Goudvraag in de verschillende sectoren De goudvraag kent drie belangrijke spelers: de juwelensector, de financiële sector en de industrie.
-
Particulier autodelen: Dégage!
Auteurs:OVAM Keywords: kosten en baten, autodelen, investeringsanalyse Versie : 1.1 (8/12/2015) Doelgroep: studenten en docenten Inhoud : Wat is particulier autodelen? Kosten en baten voor de auto-eigenaar Kosten en baten voor de auto-ontlener Kosten en baten voor de samenleving Wat is particulier autodelen? Autoeigenaars stellen hun auto ter beschikking van autoontleners. Er worden afspraken gemaakt over het delen van de kosten van de gedeelde auto’s, het vergoeden van de gereden kilometers, het reserveren van de auto voor een bepaalde tijdsd
-
OVAM SIS Toolkit in de les
Auteurs: OVAM Keywords: duurzame innovatie, bedrijfsinnovatie Versie 1.1 (08/12/2015) Doelgroep: docenten en professors Inhoud : De tool De case : een duurzame smartphone De OVAM SIS Toolkit is een instrument om duurzaamheidsprincipes te integreren in innovatie‐ en designprocessen.
-
Mijnbouw is de nieuwe ster van Latijns-Amerika : Het Congaproject in Cajamarca
Auteurs: CATAPA vzw en Professor Ingrid Molderez (KU Leuven) Keywords: Externaliteiten, consumptiequota, milieuwetgeving, model van Solow, Catchup effect Versie : 1.1 (8/12/2015) Inhoud : BBP Cajamarca Conga Bronnen Voorbeeldvragen Peru maakt deel uit van de groep van landen die de voorbije tien jaar de hoogste groeicijfers ter wereld konden voorleggen. Tussen 2003 en 2013 bedroeg de jaarlijkse gemiddelde toename van het BBP 6,4%. Een record werd opgetekend in 2008, met 9,8%. Het herstel was bliksemsnel met een groei van 8,8% in 2010 (IMF, 2013).
-
Kritieke grondstoffen voor Europa
Auteurs: OVAM en Professor Ingrid Molderez (KU Leuven) Keywords: vraag en aanbod, marktwerking, grondstoffenschaarste, geostrategie Versie : 1.1 (8/12/2015) Inhoud : Bronnen Vragen Bronnen De Standaard, 30/12/2010 Vragen 1. In de 3de alinea wordt aangegeven dat de algemene verwachting is dat er een sterke groei zal plaatsvinden van de vraag naar strategische materialen (x 20 tegen 2030). Stel deze vraagstijging grafisch voor op een Vraag/Aanbod figuur. 2.
-
Hoe pak je een klasbezoek bij de imker aan?
Als leerkracht leer je hoe je de kinderen voorbereidt op het bezoek aan de imker en welke methodieken je kan gebruiken als verwerking nadien.
-
Hoe organiseer je natuurspelen?
Wil je graag kennismaken met enkele natuurspelen die met jeugdgroepen van 6 tot 16 jaar gespeeld kunnen worden?
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe organiseer je een wandeling in een landelijke omgeving over milieu en gezondheid?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.