Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Hoe organiseer je een klimaatfietstocht
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basis en/of secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De Helix ontwikkelde een boeiende dagactiviteit waarbij deelnemers al fietsend de directe omgeving doorkruisen en het klimaatverhaal vanuit een brede blik benaderen. Via verschillende doe-activiteiten verkennen de deelnemers de klimaatproblematiek in hun eigen omgeving. Oorzaken, gevolgen en oplossingen komen aan bod.
-
Hoe organiseer je een natuurbelevingsactiviteit voor (jonge) kinderen
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basisonderwijs, natuurgidsen, bosgidsen, natuurouders, opvoeders kinderopvang, onthaalouders, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud Natuurbeleving is de natuur intens beleven met alle zintuigen. Het vormt de basis van betrokkenheid en zorg voor de natuur. Tijdens deze vorming leer je hoe kinderen op een speelse en creatieve manier kunnen kennismaken met de natuur.
-
Hoe organiseer je een stadswandeling over milieu en gezondheid?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen.
-
Hoe organiseer je een wandeling in een landelijke omgeving over milieu en gezondheid?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe organiseer je een wandelonderzoek rond klimaatverandering?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs (2de en 3de graad), natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Inhoud De Helix ontwikkelde een activiteit voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs waarbij je vertrekt van de realiteit in je eigen omgeving om heel wat te leren over de klimaatverandering. Tijdens het wandelonderzoek ‘klimaatverandering’ ontdekken en onderzoeken we de omgeving al wandelend en fietsend. Leerlingen gaan op stap in de schoolomgeving en bestuderen en inventariseren de omgeving aan de ha
-
Hoe organiseer je een wandelonderzoek?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basis en/of secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Inhoud In De Helix hebben we in het kader van de participatieve expo “Open Kaart. Regio onder de loep” ervaring opgebouwd met wandelonderzoeken in de omgeving. Met deze methodiek maak je kennis met educatie voor duurzame ontwikkeling, onderzoekend leren, regioleren en systeemdenken.
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.