Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Hoe organiseer je een wandeling in een landelijke omgeving over milieu en gezondheid?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.
-
Hoe organiseer je een stadswandeling over milieu en gezondheid?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen.
-
Hoe ga je aan de slag met educatie voor duurzame ontwikkeling in jouw organisatie?
Binnen de natuur- en milieueducatieve activiteiten krijg je de kans om anderen te leren hoe zij zorg kunnen dragen voor de omgeving hier en elders, nu en in de toekomst.
-
Wat kunnen lokale overheden doen voor bijen?
Wat kan je doen als gemeente om de bijen en het leefmilieu te helpen? Hoe kan je burgers sensibiliseren?
-
Hoe pak je een klasbezoek bij de imker aan?
Als leerkracht leer je hoe je de kinderen voorbereidt op het bezoek aan de imker en welke methodieken je kan gebruiken als verwerking nadien.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe organiseer je een klimaatfietstocht
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basis en/of secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De Helix ontwikkelde een boeiende dagactiviteit waarbij deelnemers al fietsend de directe omgeving doorkruisen en het klimaatverhaal vanuit een brede blik benaderen. Via verschillende doe-activiteiten verkennen de deelnemers de klimaatproblematiek in hun eigen omgeving. Oorzaken, gevolgen en oplossingen komen aan bod.
-
Hoe organiseer je een natuurbelevingsactiviteit voor (jonge) kinderen
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basisonderwijs, natuurgidsen, bosgidsen, natuurouders, opvoeders kinderopvang, onthaalouders, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud Natuurbeleving is de natuur intens beleven met alle zintuigen. Het vormt de basis van betrokkenheid en zorg voor de natuur. Tijdens deze vorming leer je hoe kinderen op een speelse en creatieve manier kunnen kennismaken met de natuur.
-
Hoe organiseer je een wandelonderzoek?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basis en/of secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Inhoud In De Helix hebben we in het kader van de participatieve expo “Open Kaart. Regio onder de loep” ervaring opgebouwd met wandelonderzoeken in de omgeving. Met deze methodiek maak je kennis met educatie voor duurzame ontwikkeling, onderzoekend leren, regioleren en systeemdenken.
-
Hoe organiseer je een wandelonderzoek rond klimaatverandering?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs (2de en 3de graad), natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Inhoud De Helix ontwikkelde een activiteit voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs waarbij je vertrekt van de realiteit in je eigen omgeving om heel wat te leren over de klimaatverandering. Tijdens het wandelonderzoek ‘klimaatverandering’ ontdekken en onderzoeken we de omgeving al wandelend en fietsend. Leerlingen gaan op stap in de schoolomgeving en bestuderen en inventariseren de omgeving aan de ha
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.
-
Webinars 'Ruimte voor EDO'
Team EDO van het Departement Omgeving organiseert drie webinars rond het thema ‘Ruimte voor EDO’. (EDO: Educatie voor duurzame ontwikkeling) Omschrijving en opzet Veel mensen waren er zich al min of meer van bewust, maar corona heeft het brede publiek echt doen beseffen hoe belangrijk het is om doordacht om te gaan met de beperkte ruimte die we in Vlaanderen hebben. Wanneer je gaat wandelen, merk je hoeveel mensen tijdens de lock-down hun toevlucht zoeken tot de natuur.