Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Beestjes op struiken
In ‘Beestjes op struiken’ vind je de belangrijkste ongewervelde diertjes die je kan aantreffen in struiken.
-
Bloeiende planten
Een gids voor bloemstructuren en hun identificatiekenmerken.
-
Bodemdieren
Deze zoekkaart maakt het mogelijk om de gangbare bodemdiertjes te identificeren.
-
Dagvlinders
De tekeningen van deze zoekkaart illustreren 57 vrij veel voorkomende dagvlindersoorten van de Benelux.
-
De boomkikker: een struikrover van formaat!
Samen met de salamanders, de padden en de kikkers behoort de boomkikker tot de kwetsbare groep van de amfibieën.
-
De Europese das: een witte raaf
De Europese das behoort tot de familie van de marterachtigen (Mustelidea) waartoe ook de otter, de bunzing, de hermelijn en de wezel behoren.
-
De Europese otter: een speelse spetter
De otter leeft een vrij verborgen leven en ook op plaatsen waar hij voorkomt blijft hij voor velen een onbekende.
-
De ooievaar: een statig heerschap
De ooievaar is in West-Europa op het nippertje aan uitsterven ontsnapt en is nu 'terug van weggeweest'.
-
De padden: wrattig maar vriendelijk
Kom alles te weten over padden in het pakket 'De padden: wrattig maar vriendelijk'.
-
De sprinkhanen: weg in een wip
Kom alles te weten over sprinkhanen in het pakket 'De sprinkhanen: weg in een wip'.
-
De uilen: mysterieuze muizenjagers
In het pakket “Uilen: mysterieuze muizenjagers” kom je te weten hoe uilen jagen, wat erop hun menukaart staat, welke de vier inheemse uilensoorten zijn en zoveel meer.
-
Gevolgen van de klimaatverandering (secundair onderwijs)
Leerlingen van de 1ste graad ASO/TSO/BSO maken kennis met de negatieve gevolgen van de klimaatverandering via verschillende praktische opdrachten.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 13-14 jarigen rond het thema grasland? (Biotoopstudie)
Deze biotoopstudie met als centraal thema 'biodiversiteit' is een vervolgmodule van de 'biotoopstudie bos'.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.
-
Hoe kan je werken rond geluid met 14-16 jarigen?
In deze opleiding ontdek je de eigenschappen van geluid en krijg je een andere kijk op decibels en de gevaren ervan.
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.