Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Beestjes op struiken
In ‘Beestjes op struiken’ vind je de belangrijkste ongewervelde diertjes die je kan aantreffen in struiken.
-
Bloeiende planten
Een gids voor bloemstructuren en hun identificatiekenmerken.
-
Bodemdieren
Deze zoekkaart maakt het mogelijk om de gangbare bodemdiertjes te identificeren.
-
Dagvlinders
De tekeningen van deze zoekkaart illustreren 57 vrij veel voorkomende dagvlindersoorten van de Benelux.
-
De sprinkhanen: weg in een wip
Kom alles te weten over sprinkhanen in het pakket 'De sprinkhanen: weg in een wip'.
-
Hoe breng je duurzame ontwikkeling in een natuuractiviteit met 6-12 jarigen?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.
-
Hoe ga je creatief aan de slag met natuurmateriaal?
We gaan creatief aan de slag met natuurmaterialen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met 6-12 jarigen?
Een vorming waar je leert hoe je kinderen op een speelse en creatieve manier kan betrekken met de natuur.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met kleuters?
De natuur beleven met gebruik van alle zintuigen. Een vorming voor kleuters waar je kennis maakt met didactische werkvormen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.
-
Hoe gebruik je verhalen tijdens een natuuractiviteit?
Ben je op zoek naar methodieken om verhalen aan bod te laten komen in je natuuractiviteit?
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.
-
Hoe maak je de leerlijn WO-natuur concreet tijdens je lessen in het basisonderwijs?
Op zoek naar een boeiende methode om de eindtermen natuur in de klas te realiseren?
-
Hoe ontwerp je een natuurleerpad in eigen omgeving?
Tijdens deze praktijkoefening krijg je voldoende ideeën en tips mee om zelf een natuurpad te ontwerpen.
-
Hoe ontwerp je een natuurpad in eigen omgeving?
Tijdens deze praktijkoefening krijg je voldoende ideeën en tips mee om zelf een natuurpad te ontwerpen.
-
Hoe organiseer je een activiteit rond milieu en gezondheid voor 10-12 jarigen?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.
-
Hoe organiseer je een natuurbelevingsactiviteit voor (jonge) kinderen
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basisonderwijs, natuurgidsen, bosgidsen, natuurouders, opvoeders kinderopvang, onthaalouders, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud Natuurbeleving is de natuur intens beleven met alle zintuigen. Het vormt de basis van betrokkenheid en zorg voor de natuur. Tijdens deze vorming leer je hoe kinderen op een speelse en creatieve manier kunnen kennismaken met de natuur.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe organiseer je een wandelonderzoek?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten basis en/of secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Inhoud In De Helix hebben we in het kader van de participatieve expo “Open Kaart. Regio onder de loep” ervaring opgebouwd met wandelonderzoeken in de omgeving. Met deze methodiek maak je kennis met educatie voor duurzame ontwikkeling, onderzoekend leren, regioleren en systeemdenken.