Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Beestjes op struiken
In ‘Beestjes op struiken’ vind je de belangrijkste ongewervelde diertjes die je kan aantreffen in struiken.
-
Bloeiende planten
Een gids voor bloemstructuren en hun identificatiekenmerken.
-
Bodemdieren
Deze zoekkaart maakt het mogelijk om de gangbare bodemdiertjes te identificeren.
-
Dagvlinders
De tekeningen van deze zoekkaart illustreren 57 vrij veel voorkomende dagvlindersoorten van de Benelux.
-
De boomkikker: een struikrover van formaat!
Samen met de salamanders, de padden en de kikkers behoort de boomkikker tot de kwetsbare groep van de amfibieën.
-
De Europese das: een witte raaf
De Europese das behoort tot de familie van de marterachtigen (Mustelidea) waartoe ook de otter, de bunzing, de hermelijn en de wezel behoren.
-
De Europese otter: een speelse spetter
De otter leeft een vrij verborgen leven en ook op plaatsen waar hij voorkomt blijft hij voor velen een onbekende.
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
De ooievaar: een statig heerschap
De ooievaar is in West-Europa op het nippertje aan uitsterven ontsnapt en is nu 'terug van weggeweest'.
-
De padden: wrattig maar vriendelijk
Kom alles te weten over padden in het pakket 'De padden: wrattig maar vriendelijk'.
-
De sprinkhanen: weg in een wip
Kom alles te weten over sprinkhanen in het pakket 'De sprinkhanen: weg in een wip'.
-
De uilen: mysterieuze muizenjagers
In het pakket “Uilen: mysterieuze muizenjagers” kom je te weten hoe uilen jagen, wat erop hun menukaart staat, welke de vier inheemse uilensoorten zijn en zoveel meer.
-
Educatief materiaal van MOS voor secundair onderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat educatief materiaal in de aanbieding. Je vindt dit materiaal terug op de website van MOS en op de MOS-deelsite op KlasCement. Op de MOS-deelsite staat ook materiaal van andere organisaties en leerkrachten en - wie weet - misschien ook wel van jou. Bekijk het educatief materiaal op www.mosvlaanderen.be. Bekijk het educatief materiaal op de MOS-deelsite op KlasCement. Heb je zelf interessant materiaal over duurzaamheidsthema's dat je met anderen wil delen?
-
Gevolgen van de klimaatverandering (secundair onderwijs)
Leerlingen van de 1ste graad ASO/TSO/BSO maken kennis met de negatieve gevolgen van de klimaatverandering via verschillende praktische opdrachten.
-
Helix-buitenactiviteiten in digitale vorm
De Kennis -en Vormingscentra voor Natuur en Milieu DE HELIX en DE VROENTE van het Departement Omgeving, willen jullie in deze coronatijden niet in de kou laten staan. De centra zijn momenteel gesloten voor het publiek, maar bieden jullie graag digitaal een aantal activiteiten aan voor het gezin. Voor DE HELIX stellen we graag volgende activiteiten voor: Boerenlandschap in het vizier (vw): Boerenlandschap in 't vizier Denderwandeling (vw): Denderwandeling Fiets mee voor het klimaat: Fiets mee voor het klimaat Oriëntatietocht: Oriëntatietocht Ratatouille van natuur en cultuur: Ratatouil
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 13-14 jarigen rond het thema grasland? (Biotoopstudie)
Deze biotoopstudie met als centraal thema 'biodiversiteit' is een vervolgmodule van de 'biotoopstudie bos'.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.