Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
#MissieMinder, MOS-actiedag over bewust verbruiken
#MissieMinder is een MOS-actiedag voor scholen die leerlingen laat kennismaken met de Piraminder van Netwerk Bewust Verbruiken. Ga je mee op #MissieMinder? Niet toevallig valt deze actiedag in de Europese week van de afvalvermindering en op Black Friday. #MissieMinder biedt een antwoord op de koopwoede die samengaat met Black Friday en de afvalberg die erdoor wordt gecreëerd. #MissieMinder is een nieuwe jaarlijkse MOS-actiedag.
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Business case voor duurzaamheid
Auteurs: Ecocampus Keywords: scenariomethoden, nieuwe businessmodellen, innovatie en circulaire economie Versie 1.1 (8/12/2015) Doelgroep: docenten en professors Inhoud : Deel I : Toekomsten duurzame Business Deel II : Innovatie en Businessmodel Deel III : Voorbeelden duurzame Businesscases Doel en gebruiksaanwijzing: Doel fiche Deze fiche geeft inspiratie bij het ontwikkelen van een business case voor duurzaamheid door studenten. Hoe kan u deze actiefiche gebruiken? In deel I wordt ingegaan op de mogelijkheid om via het verkennen van (diverse) toekomstscenario’s greep te krij
-
CO2-calculator: Scholen voor minder CO2
De CO2-calculator van MOS is een digitale tool die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van jouw basis- of secundaire school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie. De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in.
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
Digitaal lesmateriaal voor gebruik in de klas
Ben je op zoek naar lesmateriaal dat kant en klaar is voor gebruik in de klas? De Vroente maakte filmpjes van ongeveer 15 minuten over diverse onderwerpen. Wil je als leerkracht een thema laten uitwerken door De Vroente? Contacteer ons en dan bekijken we wat haalbaar is. De onderwerpen zijn: Speuren naar een ree: Zaadjes op reis: hoe planten zich voortplanten. Alle soorten van zaadverspreiding, uitgelegd aan de hand van voorbeelden. Vanaf 10 jaar. Ecosysteem, biotoop en habitat. Drie begrippen die soms verward worden, maar die hier met voorbeelden worden uitgelegd.
-
DVD 'Ruis' en lesmateriaal
Ruis vertelt het waargebeurd verhaal van een jongeman met ernstige gehoorschade. Gehoorschade komt vaker voor dan je denkt en is vaak nog een taboe. Te luide muziek maar ook te lange blootstelling aan lawaai van machines bijvoorbeeld op school kunnen tot gehoorschade leiden. Veel jongeren durven er niet voor uitkomen dat ze gehoorschade hebben.
-
Eco-Schools
De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen. Met meer dan 59.000 scholen uit 68 landen is er een groot netwerk aan Eco-Schools. Het zijn basis- en secundaire scholen die zich actief inzetten om duurzaam denken en doen centraal te stellen in het hele schoolleven.
-
Educatief materiaal van MOS voor secundair onderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat educatief materiaal in de aanbieding. Je vindt dit materiaal terug op de website van MOS en op de MOS-deelsite op KlasCement. Op de MOS-deelsite staat ook materiaal van andere organisaties en leerkrachten en - wie weet - misschien ook wel van jou. Bekijk het educatief materiaal op www.mosvlaanderen.be. Bekijk het educatief materiaal op de MOS-deelsite op KlasCement. Heb je zelf interessant materiaal over duurzaamheidsthema's dat je met anderen wil delen?
-
Educatief pakket: Speel op veilig: contact met zware metalen
Op verschillende plaatsen in Vlaanderen was en is er nog steeds non ferro industrie. Dit leidde in het verleden tot een vervuiling van de omgeving met zware metalen. Voor het kleuteronderwijs en eerste graad basisonderwijs is er nu het kant-en-klaar pakket ‘Speel op veilig: contact met zware metalen’ Doel van het pakket is kinderen handelingen aanleren om contact met zware metalen zoveel mogelijk te verminderen. Via een verhaallijn beelden 2 centrale figuurtjes, Lars en Noor, telkens een aantal preventietips uit.
-
Goed Goud campagne Nederlandse Solidaridad
Auteurs: CATAPA vzw en Professor Ingrid Molderez Keywords: marketingplan, fair trade labels, consumptiegedrag Versie : 1.1 (8/12/2015) Doelgroep: studenten Inhoud : Bronnen Voorbeeldvragen De klassieke openpitmijnbouw gaat gepaard met ontbossing, mensenrechtenschendingen, watervervuiling, luchtvervuiling, grondwaterverontreiniging, gezondheidsimpact en infiltratie van zware metalen in het milieu. De Fairtrade Labeling Organisation i.s.m de Nederlandse maatschappelijke organisatie Solidaridad lanceerde in Nederland het GOED GOUD. Dit goud wordt op een mee
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 13-14 jarigen rond het thema grasland? (Biotoopstudie)
Deze biotoopstudie met als centraal thema 'biodiversiteit' is een vervolgmodule van de 'biotoopstudie bos'.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je creatief aan de slag met natuurmateriaal?
We gaan creatief aan de slag met natuurmaterialen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met 6-12 jarigen?
Een vorming waar je leert hoe je kinderen op een speelse en creatieve manier kan betrekken met de natuur.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met kleuters?
De natuur beleven met gebruik van alle zintuigen. Een vorming voor kleuters waar je kennis maakt met didactische werkvormen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.