Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Educatief materiaal van MOS voor secundair onderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat educatief materiaal in de aanbieding. Je vindt dit materiaal terug op de website van MOS en op de MOS-deelsite op KlasCement. Op de MOS-deelsite staat ook materiaal van andere organisaties en leerkrachten en - wie weet - misschien ook wel van jou. Bekijk het educatief materiaal op www.mosvlaanderen.be. Bekijk het educatief materiaal op de MOS-deelsite op KlasCement. Heb je zelf interessant materiaal over duurzaamheidsthema's dat je met anderen wil delen?
-
Vormingsaanbod van MOS voor secundair onderwijs
MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
Vormingsaanbod van MOS voor basisonderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten voor kleuteronderwijs op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten voor lager onderwijs op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
CO2-calculator: Scholen voor minder CO2
De CO2-calculator van MOS is een digitale tool die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van jouw basis- of secundaire school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie. De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen van MOS brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. MOS ontwikkelt bij ieder verhaal ook een kaMOShiwijzer.
-
Eco-Schools
De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen. Met meer dan 59.000 scholen uit 68 landen is er een groot netwerk aan Eco-Schools. Het zijn basis- en secundaire scholen die zich actief inzetten om duurzaam denken en doen centraal te stellen in het hele schoolleven.
-
Teach Up! 2030
Hoe kunnen leerlingen en leerkrachten nadenken vanuit het perspectief van een superdiverse wereld? Hoe kan het onderwijs het fundament leggen voor toekomstige duurzame samenlevingsmodellen? Hoe maken we onze leerlingen op een boeiende manier wegwijs in de complexe duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs)? Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers en spoort (toekomstige) leerkrachten en schoolpersoneel aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDGs van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Teach up!
-
#MissieMinder, MOS-actiedag over bewust verbruiken
#MissieMinder is een MOS-actiedag voor scholen die leerlingen laat kennismaken met de Piraminder van Netwerk Bewust Verbruiken. Ga je mee op #MissieMinder? Niet toevallig valt deze actiedag in de Europese week van de afvalvermindering en op Black Friday. #MissieMinder biedt een antwoord op de koopwoede die samengaat met Black Friday en de afvalberg die erdoor wordt gecreëerd. #MissieMinder is een nieuwe jaarlijkse MOS-actiedag.
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Naar een duurzaam ruimtegebruik - een kadertekst voor het onderwijs
Werken, ontspannen, verplaatsen, winkelen, wonen ... alles wat we doen, doen we wel ergens. En op sommige plaatsen laten we best de natuur haar gang gaan. Dit alles moet kunnen op de 13 625 km2 die Vlaanderen groot is. Hoe benutten we deze oppervlakte om in al onze behoeften en activiteiten te voorzien, vandaag en in de toekomst?
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.
-
Webinars 'Ruimte voor EDO'
Het Departement Omgeving organiseert drie webinars rond het thema ‘Ruimte voor EDO’. (EDO: Educatie voor duurzame ontwikkeling) Omschrijving en opzet Veel mensen waren er zich al min of meer van bewust, maar corona heeft het brede publiek echt doen beseffen hoe belangrijk het is om doordacht om te gaan met de beperkte ruimte die we in Vlaanderen hebben. Wanneer je gaat wandelen, merk je hoeveel mensen tijdens de lock-down hun toevlucht zoeken tot de natuur.