Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.
-
Wat is het belang van een groene speelruimte en hoe ze optimaal benutten?
Tijdens deze workshop bespreek je samen met de deelnemers het belang, de mogelijkheden en belemmeringen van het buiten spelen.
-
Vormingsaanbod van MOS voor secundair onderwijs
MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
Vormingsaanbod van MOS voor basisonderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten voor kleuteronderwijs op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten voor lager onderwijs op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
Teach Up! 2030
Hoe kunnen leerlingen en leerkrachten nadenken vanuit het perspectief van een superdiverse wereld? Hoe kan het onderwijs het fundament leggen voor toekomstige duurzame samenlevingsmodellen? Hoe maken we onze leerlingen op een boeiende manier wegwijs in de complexe duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs)? Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers en spoort (toekomstige) leerkrachten en schoolpersoneel aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDGs van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Teach up!
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen van MOS brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. MOS ontwikkelt bij ieder verhaal ook een kaMOShiwijzer.
-
Hoe organiseer je natuurspelen?
Wil je graag kennismaken met enkele natuurspelen die met jeugdgroepen van 6 tot 16 jaar gespeeld kunnen worden?
-
Hoe ontwerp je een natuurpad in eigen omgeving?
Tijdens deze praktijkoefening krijg je voldoende ideeën en tips mee om zelf een natuurpad te ontwerpen.
-
Hoe maak je de leerlijn WO-natuur concreet tijdens je lessen in het basisonderwijs?
Op zoek naar een boeiende methode om de eindtermen natuur in de klas te realiseren?
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.
-
Hoe gebruik je verhalen tijdens een natuuractiviteit?
Ben je op zoek naar methodieken om verhalen aan bod te laten komen in je natuuractiviteit?
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met kleuters?
De natuur beleven met gebruik van alle zintuigen. Een vorming voor kleuters waar je kennis maakt met didactische werkvormen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met 6-12 jarigen?
Een vorming waar je leert hoe je kinderen op een speelse en creatieve manier kan betrekken met de natuur.
-
Hoe ga je creatief aan de slag met natuurmateriaal?
We gaan creatief aan de slag met natuurmaterialen.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 13-14 jarigen rond het thema grasland? (Biotoopstudie)
Deze biotoopstudie met als centraal thema 'biodiversiteit' is een vervolgmodule van de 'biotoopstudie bos'.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school