Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Organiseer je eigen wandeling rond stilte, geluid en lawaai (basis en secundair onderwijs)
Leerlingen van de 2de graad ASO/TSO/BSO maken kennis met het ‘geluid van de stilte’ in de natuur. Aan de hand van een stiltewandeling genieten ze niet alleen van de stilte, maar beleven ook de typische omgevingsgeluiden.
-
Op stap met het klimaat (secundair onderwijs)
Leerlingen van de 2de en 3de graad ASO/TSO bestuderen en inventariseren de omgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten gelinkt aan de klimaatverandering.
-
Gevolgen van de klimaatverandering (secundair onderwijs)
Leerlingen van de 1ste graad ASO/TSO/BSO maken kennis met de negatieve gevolgen van de klimaatverandering via verschillende praktische opdrachten.
-
Organiseer je eigen klimaatfietstocht (lager onderwijs).
Fiets mee voor het klimaat! Inhoud ‘Pffff, zo warm en ’t is nog winter’… of ‘Oei! Wat is het koud!’ Herken je deze uitspraken? We horen het steeds meer en dit komt door de klimaatverandering. Ontdek samen met je leerlingen het klimaatverhaal in je eigen (school)omgeving en welke linken de klimaatverandering heeft met thema’s zoals voeding, bomen, water en bodem. De Helix ontwikkelde samen met MOS een handleiding over hoe je in je regio een klimaatfietstocht organiseert voor de 3de graad basisonderwijs. Je wordt hierin stap voor stap begeleid.
-
Organiseer je eigen klimaatfietstocht (secundair onderwijs)
Fiets mee voor het klimaat! Ontdek samen met je leerlingen het klimaatverhaal in je eigen (school)omgeving. Deze handleiding toont hoe je via verschillende stopplaatsen en met diverse doe-activiteiten de klimaatverandering kan linken met thema’s zoals bodem, water, bomen en voeding. De leerlingen ontdekken op die manier de oorzaken, gevolgen en oplossingen van het klimaatprobleem in hun eigen omgeving. Op die manier wordt een globaal probleem tastbaarder.
-
Organiseer je eigen stadswandeling over milieu en gezondheid (secundair onderwijs)
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen. Niet enkel de industrie, de landbouw en de overheid zijn verantwoordelijk voor de milieuvervuiling.
-
Wandelonderzoek ‘Geluid’ (secundair onderwijs)
Tijdens deze activiteit bestuderen en inventariseren de leerlingen in verschillende groepen de (school)omgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten rond geluid. Zo verzamelen ze tijdens de wandeling gegevens door o.a. geluidsopnames, turfopdrachten en interviews … Ook beleven ze de stilte en de geluiden van de natuur. Het thema geluid wordt gelinkt aan andere thema’s zoals mobiliteit, klimaat, landschap …