Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Hoe organiseer je een stadswandeling over milieu en gezondheid?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe kan je werken rond geluid met 14-16 jarigen?
In deze opleiding ontdek je de eigenschappen van geluid en krijg je een andere kijk op decibels en de gevaren ervan.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 13-14 jarigen rond het thema grasland? (Biotoopstudie)
Deze biotoopstudie met als centraal thema 'biodiversiteit' is een vervolgmodule van de 'biotoopstudie bos'.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Wat is het belang van een groene speelruimte en hoe ze optimaal benutten?
Tijdens deze workshop bespreek je samen met de deelnemers het belang, de mogelijkheden en belemmeringen van het buiten spelen.
-
Hoe gebruik je verhalen tijdens een natuuractiviteit?
Ben je op zoek naar methodieken om verhalen aan bod te laten komen in je natuuractiviteit?
-
Hoe ontwerp je een natuurpad in eigen omgeving?
Tijdens deze praktijkoefening krijg je voldoende ideeën en tips mee om zelf een natuurpad te ontwerpen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met 6-12 jarigen?
Een vorming waar je leert hoe je kinderen op een speelse en creatieve manier kan betrekken met de natuur.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met kleuters?
De natuur beleven met gebruik van alle zintuigen. Een vorming voor kleuters waar je kennis maakt met didactische werkvormen.
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.
-
De wereld van DALY - Expo over milieu en gezondheid
In de vier themazones ‘wonen, verkeer, voeding en recreatie’ ontdekken de leerlingen hoe vervuilende stoffen in voeding en omgeving de gezondheid beïnvloeden.
-
Wandelonderzoek ‘Geluid’ -1ste graad ASO/TSO
Leerlingen van de eerste graad ASO/TSO onderzoeken, beleven en inventariseren geluid en stilte in de directe schoolomgeving aan de hand van inspirerende onderzoeksvragen.
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.