Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Beestjes op struiken
In ‘Beestjes op struiken’ vind je de belangrijkste ongewervelde diertjes die je kan aantreffen in struiken.
-
Bloeiende planten
Een gids voor bloemstructuren en hun identificatiekenmerken.
-
Bodemdieren
Deze zoekkaart maakt het mogelijk om de gangbare bodemdiertjes te identificeren.
-
Dagvlinders
De tekeningen van deze zoekkaart illustreren 57 vrij veel voorkomende dagvlindersoorten van de Benelux.
-
De expo 'Open kaart. Regio onder de loep'
De regio die onder de loep genomen wordt in deze expo, is een afgebakend gebied van vijf dorpen van Geraardsbergen rondom De Helix: Schendelbeke, Onkerzele, Idegem, Grimminge en Zandbergen.
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
Helix-buitenactiviteiten in digitale vorm
De Kennis -en Vormingscentra voor Natuur en Milieu DE HELIX en DE VROENTE van het Departement Omgeving, willen jullie in deze coronatijden niet in de kou laten staan. De centra zijn momenteel gesloten voor het publiek, maar bieden jullie graag digitaal een aantal activiteiten aan voor het gezin. Voor DE HELIX stellen we graag volgende activiteiten voor: Boerenlandschap in 't vizier (vw) Denderwandeling (vw) Fiets mee voor het klimaat Oriëntatietocht Ratatouille van natuur en cultuur Venster op het landschap Junior * Natuurdagboekje: "Zomer? Buiten?
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.
-
Hoe gebruik je verhalen tijdens een natuuractiviteit?
Ben je op zoek naar methodieken om verhalen aan bod te laten komen in je natuuractiviteit?
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.
-
Hoe maak je de leerlijn WO-natuur concreet tijdens je lessen in het basisonderwijs?
Op zoek naar een boeiende methode om de eindtermen natuur in de klas te realiseren?
-
Hoe ontwerp je een natuurpad in eigen omgeving?
Tijdens deze praktijkoefening krijg je voldoende ideeën en tips mee om zelf een natuurpad te ontwerpen.
-
Hoe organiseer je een activiteit over duurzaamheid voor 15-17 jarigen?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.
-
Hoe organiseer je een stadswandeling over milieu en gezondheid?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.