Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Hoe organiseer je een stadswandeling over milieu en gezondheid?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Hoe maak je de leerlijn WO-natuur concreet tijdens je lessen in het basisonderwijs?
Op zoek naar een boeiende methode om de eindtermen natuur in de klas te realiseren?
-
Hoe gebruik je verhalen tijdens een natuuractiviteit?
Ben je op zoek naar methodieken om verhalen aan bod te laten komen in je natuuractiviteit?
-
Hoe ontwerp je een natuurpad in eigen omgeving?
Tijdens deze praktijkoefening krijg je voldoende ideeën en tips mee om zelf een natuurpad te ontwerpen.
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.
-
Hoe organiseer je natuurspelen?
Wil je graag kennismaken met enkele natuurspelen die met jeugdgroepen van 6 tot 16 jaar gespeeld kunnen worden?
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.
-
Mijnbouw is de nieuwe ster van Latijns-Amerika : Het Congaproject in Cajamarca
Auteurs: CATAPA vzw en Professor Ingrid Molderez (KU Leuven) Keywords: Externaliteiten, consumptiequota, milieuwetgeving, model van Solow, Catchup effect Versie : 1.1 (8/12/2015) Inhoud : BBP Cajamarca Conga Bronnen Voorbeeldvragen Peru maakt deel uit van de groep van landen die de voorbije tien jaar de hoogste groeicijfers ter wereld konden voorleggen. Tussen 2003 en 2013 bedroeg de jaarlijkse gemiddelde toename van het BBP 6,4%. Een record werd opgetekend in 2008, met 9,8%. Het herstel was bliksemsnel met een groei van 8,8% in 2010 (IMF, 2013).
-
Webinars 'Ruimte voor EDO'
Het Departement Omgeving organiseert drie webinars rond het thema ‘Ruimte voor EDO’. (EDO: Educatie voor duurzame ontwikkeling) Omschrijving en opzet Veel mensen waren er zich al min of meer van bewust, maar corona heeft het brede publiek echt doen beseffen hoe belangrijk het is om doordacht om te gaan met de beperkte ruimte die we in Vlaanderen hebben. Wanneer je gaat wandelen, merk je hoeveel mensen tijdens de lock-down hun toevlucht zoeken tot de natuur.
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.