Vormingsaanbod en educatief materiaal
-
Hoe organiseer je een wandeling in een landelijke omgeving over milieu en gezondheid?
Je maakt kennis met nieuwe methodieken, praktijkvoorbeelden, inhoud en materialen die een aanzet zijn om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te doen.
-
Hoe organiseer je een stadswandeling over milieu en gezondheid?
Doelgroep Docenten en studenten lerarenopleiding, leerkrachten secundair onderwijs, natuurgidsen, stadsgidsen, vormingswerkers, NME-werkers en andere geïnteresseerden. Deze vorming wordt telkens aangepast aan de doelgroep. Inhoud De aarde en onze gezondheid staan onder druk. Voorbeelden zijn er genoeg: de aarde warmt op, de biodiversiteit gaat pijlsnel achteruit, fijn stof doet naar adem snakken en meer en meer mensen hebben last van allergie en astma … Vervuilende stoffen komen van overal aanwaaien en worden niet tegengehouden door landsgrenzen.
-
Hoe organiseer je een wandeling rond stilte, geluid en lawaai?
Een workshop boordevol methodische, inhoudelijke en praktische tips om een wandeling rond het thema ‘stilte, geluid en lawaai’ te organiseren of om een bestaande wandeling thematisch aan te passen.
-
Hoe kan je werken rond geluid met 14-16 jarigen?
In deze opleiding ontdek je de eigenschappen van geluid en krijg je een andere kijk op decibels en de gevaren ervan.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-18 jarigen rond het thema water? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 15-18 jarigen rond het thema heide? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school.
-
Hoe ga je aan de slag met 13-14 jarigen rond het thema grasland? (Biotoopstudie)
Deze biotoopstudie met als centraal thema 'biodiversiteit' is een vervolgmodule van de 'biotoopstudie bos'.
-
Hoe ga je aan de slag met 12-14 jarigen rond het thema bos? (Biotoopstudie)
Je voert de biotoopstudie concreet uit in de directe omgeving van het NME-centrum of de school
-
Hoe ga je op stap in de natuur met mensen met een mentale en/of fysieke beperking?
Tijdens deze vorming leer je hoe je mensen met een beperking kan laten kennismaken met de natuur.
-
Hoe organiseer je natuurspelen?
Wil je graag kennismaken met enkele natuurspelen die met jeugdgroepen van 6 tot 16 jaar gespeeld kunnen worden?
-
Hoe ga je op stap in de natuur met gezinnen?
Een vorming waar je een combinatie leert maken van stap- en ontdekmomenten met speelse opdrachten voor het hele gezin.
-
Hoe laat je baby's en peuters genieten van een buitenomgeving?
Leer met concrete werkvormen hoe je peuters kan boeien in natuur.
-
Educatief materiaal van MOS voor secundair onderwijs
'MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat educatief materiaal in de aanbieding. Je vindt dit materiaal terug op de website van MOS en op de MOS-deelsite op KlasCement. Op de MOS-deelsite staat ook materiaal van andere organisaties en leerkrachten en - wie weet - misschien ook wel van jou. Bekijk het educatief materiaal op www.mosvlaanderen.be. Bekijk het educatief materiaal op de MOS-deelsite op KlasCement. Heb je zelf interessant materiaal over duurzaamheidsthema's dat je met anderen wil delen?
-
Vormingsaanbod van MOS voor secundair onderwijs
MOS - duurzame scholen, straffe scholen' heeft voor leerkrachten heel wat nascholingen en netwerkmomenten in de aanbieding. Bekijk de nascholingen en netwerkmomenten op www.mosvlaanderen.be. Bekijk de website van MOS voor meer info.
-
CO2-calculator: Scholen voor minder CO2
De CO2-calculator van MOS is een digitale tool die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van jouw basis- of secundaire school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie. De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in.
-
#MissieMinder, MOS-actiedag over bewust verbruiken
#MissieMinder is een MOS-actiedag voor scholen die leerlingen laat kennismaken met de Piraminder van Netwerk Bewust Verbruiken. Ga je mee op #MissieMinder? Niet toevallig valt deze actiedag in de Europese week van de afvalvermindering en op Black Friday. #MissieMinder biedt een antwoord op de koopwoede die samengaat met Black Friday en de afvalberg die erdoor wordt gecreëerd. #MissieMinder is een nieuwe jaarlijkse MOS-actiedag.
-
De kracht van disciplineoverschrijdend leren bij een proces over duurzame gebiedsontwikkeling
Omschrijving en opzet Maatschappelijke problemen worden almaar complexer. Dit geldt zeker voor duurzaamheidsvraagstukken. Bij het zoeken naar oplossingen is het daarom noodzakelijk om dit vanuit verschillende invalshoeken of disciplines te doen. In deze webinar presenteren we een inspirerend voorbeeld van een disciplineoverschrijdende benadering van een duurzaamheidsuitdaging. Ecocampus en de Vlaamse Landmaatschappij organiseerden samen de Summerschool ‘Curange-les-Bains’. Het doel?
-
Aan de slag met duurzaam ruimtegebruik volgens de nieuwe eindtermen in de eerste graad secundair onderwijs
Goedepraktijkvoorbeelden vanuit de lerarenopleiding Omschrijving en opzet Sinds 1 september 2020 werkt ook het tweede leerjaar van het secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Nieuwe kennisinhouden vragen ook om nieuwe didactische methodes en technieken. Of niet? De ervaringen met de nieuwe eindtermen zijn weliswaar nog pril, maar toch focussen twee lerarenopleiders in deze webinar op enkele concrete praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in diverse leeromgevingen.
-
Naar een duurzaam ruimtegebruik - een kadertekst voor het onderwijs
Werken, ontspannen, verplaatsen, winkelen, wonen ... alles wat we doen, doen we wel ergens. En op sommige plaatsen laten we best de natuur haar gang gaan. Dit alles moet kunnen op de 13 625 km2 die Vlaanderen groot is. Hoe benutten we deze oppervlakte om in al onze behoeften en activiteiten te voorzien, vandaag en in de toekomst?
-
Webinar: Open kaart. Regio onder de loep
Een dynamische en participatieve expo Omschrijving en opzet In educatief centrum ‘De Helix’ in Grimminge staat de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’. Zoals de titel al doet vermoeden, is het geen gewone tentoonstelling. De bezoekers werden – en worden nog steeds – actief betrokken bij de invulling ervan. Meestal bouw je eerst een expo en werk je daarna op basis van wat je toont een educatief aanbod uit. Voor de expo ‘Open kaart. Regio onder de loep’ werd de volgorde omgedraaid.