Ontdek met de Mobiscore in welke buurt je vlot te voet of met de fiets tot bij een geheel van voorzieningen kan geraken. Hoe hoger de Mobiscore, hoe lager de verwachte mobiliteits- en milieu-impact.
De Mobiscore kijkt hoe dicht deze woonplaats ligt bij voorzieningen zoals winkels, scholen, stations, bus- en tramhaltes. En berekent de milieu-impact van de verplaatsingen die je naar verwachting zult moeten doen. Raak je van deze buurt overal te voet en met de fiets, of is er een belangrijke halte of station nabij? Dan is de milieu-impact kleiner dan wanneer je de auto moet nemen. Je kunt de Mobiscore berekenen voor elke buurt in Vlaanderen en Brussel. Hou er wel rekening mee dat woningen in een grensstreek mogelijk een lagere Mobiscore krijgen omdat voorzieningen buiten Vlaanderen niet zijn opgenomen.
Met de Mobiscore in het achterhoofd kun je bewust kiezen voor een nieuwe woonplaats waar je zelden of nooit een auto nodig hebt. Zo draag je bij aan minder files, luchtvervuiling, geluidsoverlast en geurhinder.
Je vindt de Mobiscore ook terug op de website van de Vlaamse Woningpas, de website van Zimmo en bij CIB Vlaanderen, die de Mobiscore aanbiedt aan haar aangesloten makelaars.
De Mobiscore houdt rekening met voorzieningen in 5 categorieën:
- openbaar vervoer: Alle treinstations van de NMBS zijn meegenomen in de berekening, evenals alle tram-, metro- en premetrohaltes van De Lijn en de MIVB. Wat de bussen van De Lijn betreft, zijn enkel die haltes geselecteerd waar je niet langer dan 30 minuten op een bus hoeft te wachten tijdens de daluren.
- onderwijs: kleuteronderwijs, lager onderwijs en middelbaar onderwijs
- winkels en diensten: bakkers , slagers, voedingswinkels, restaurants, cafés, kledingzaken, doe-het-zelfzaken, bank- en verzekeringskantoren, postkantoren en -punten, gemeentehuizen en rechtbanken
- ontspanning, sport en cultuur: bibliotheken, cultuurcentra, bioscopen, schouwburgen, concertzalen, sportaccommodaties, zwembaden, openbare parken, provinciale domeinen en natuurgebieden
- gezondheid en zorg: dokters, tandartsen, apothekers, geestelijke gezondheidszorg, ziekenhuizen, kinderopvang, ouderenvoorzieningen, O.C.M.W. en lokale dienstencentra
Op basis van een adres wordt gekeken hoe dicht een woonplaats ligt bij voorzieningen zoals winkels, scholen, stations, bus- en tramhaltes. Daarbij wordt rekening gehouden met:
- hoe vaak een Vlaming zich gemiddeld naar specifieke voorzieningen verplaatst
- de afstand tot specifieke voorzieningen in de buurt
- het gebruikte vervoermiddel volgens het gemiddelde verplaatsingsgedrag van de Vlaming
- de milieu-impact van het gebruikte vervoermiddel
Je krijgt in de eerste plaats een algemene score te zien. Hoe hoger die score, hoe beter de buurt scoort ten opzichte van een andere buurt. Dat betekent dat je voorzieningen in deze buurt gemakkelijker met de fiets of te voet bereikt en de milieu-impact van je verplaatsingen waarschijnlijk lager is dan op een adres met een lagere score.
Naast de algemene score wordt er ook voor elke categorie van voorzieningen een relatieve deelscore toegekend (zeer goed, goed, redelijk, slecht, zeer slecht). Bijvoorbeeld: de deelscore 'redelijk' in de categorie 'onderwijs' betekent dat er 1 op 3 locaties slechter scoort en 1 op 3 beter.
In 2022 werd de Mobiscore herwerkt: de achterliggende data werden geactualiseerd en de methodologie van de berekening werd aangepast om tegemoet te komen aan opmerkingen op de eerste versie.
Alle treinstations van de NMBS zijn meegenomen, evenals alle tram-, metro- en premetrohaltes van De Lijn en de MIVB.
Wat betreft de spoorwegstations worden ook deze in Wallonië, die vanuit Vlaanderen of Brussel te bereiken zijn per spoor (waaronder bv. Luik of Namen), en een selectie van spoorwegstations in het buitenland (met o.a. Paris Nord, London St Pancras of Aachen), in rekening gebracht.
Wat de bussen van De Lijn betreft, zijn die haltes meegenomen waar je maximum 30 minuten op een bus moet wachten tijdens de daluren. De buslijnen van de TEC, MIVB of buitenlands busvervoer in Vlaanderen (met name in de grensgebieden met de buurlanden of met de andere gewesten) worden niet in rekening gebracht.
De Mobiscore houdt rekening met:
- de afstand van je woonplaats tot die halte
- de knooppuntwaarde(*) van de halte.
(*)De knooppuntwaarde meet hoe snel iemand zich met het openbaar vervoer vanuit het centrum van een dorp, gemeente of stad kan verplaatsen naar een ander centrum. De knooppuntwaarde hangt af van het soort transport (trein, tram, bus), de frequentie van het vervoersaanbod, de vervoerscapaciteit, de aansluitings- en overstapmogelijkheden, inclusief de aansluiting op fiets- en wandelnetwerken. Als je buurt meerdere haltes/stations heeft, telt de hoogste knooppuntwaarde in de berekening. Hoe hoger de knooppuntwaarde, hoe hoger de Mobiscore.
De Mobiscore berekent of de voorzieningen in de buurt vanaf je woonplaats snel en vlot bereikbaar zijn te voet of met de fiets. De milieu-impact van dergelijke verplaatsingen is veel lager dan verplaatsingen met de auto. De locatie en de bereikbaarheid van voorzieningen in de buurt bepalen mee op welke manier verplaatsingen gebeuren. De Mobiscore wil juist de locaties met een groot potentieel voor duurzame verplaatsingen zichtbaar maken.
We weten niet met welke auto iemand zich zal verplaatsen, bijvoorbeeld op benzine, diesel, elektriciteit of cng. Daarom nemen we de gemiddelde externe kosten van al die categorieën.
Sinds 1994 onderzoekt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken op regelmatige basis het verplaatsingsgedrag van de Vlaming via het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen.
De resultaten gebruiken we in de Mobiscore om in te schatten hoe vaak we ons waarvoor verplaatsen en welk vervoermiddel we hiervoor gebruiken.
Neen. Er gebeuren geen automatische aanpassingen. We kunnen ook geen individuele vragen tot aanpassingen uitvoeren. De komst van één nieuwe voorziening heeft trouwens een relatief klein effect op de totale Mobiscore omdat er rekening gehouden wordt met de gemiddelde afstand van de vier dichtstbijzijnde voorzieningen en diensten.
De Mobiscore gebruikt bestaande data uit volgende studies::
- voor voorzieningen in de buurt: 'Ontwikkelingskansen op basis van knooppuntwaarde en nabijheid voorzieningen'
- voor het verplaatsingsgedrag: 'Onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen'
- voor milieu-impact: 'Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen: actualisering 2016'
De Mobiscore is een instrument van de Vlaamse overheid maar je kunt de Mobiscore ook berekenen voor adressen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De score houdt rekening met voorzieningen en het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest omdat die vaak ook relevant zijn voor inwoners van Vlaanderen – maar wel volgens het verplaatsingsgedrag in Vlaanderen.
Gegevens van Waalse voorzieningen en voorzieningen in het buitenland werden niet in de berekening opgenomen. Hierdoor treden grenseffecten op. Dit betekent dat woningen gelegen in een grensstreek mogelijk een lagere Mobiscore krijgen, omdat voorzieningen buiten Vlaanderen niet mee in acht genomen werden.
De Mobiscore is er voor iedereen. De walkabilityscore-tool is gemaakt als beleidsinstrument voor lokale overheden. De tool brengt per hectare in Vlaanderen in kaart in hoeverre buurten inwoners uitnodigen om verplaatsingen te voet of per fiets te doen. De walkabilityscore houdt rekening met het
- aantal inwoners per oppervlakte
- aantal diensten per hectare
- aanwezige netwerk van straten, wegen en steegjes die je makkelijker van a naar b laten lopen
Studies
De Mobiscore gebruikt data uit volgende studies:
- voor voorzieningen in de buurt:
'Ontwikkelingskansen o.b.v. knooppuntwaarde en nabijheid voorzieningen', een onderzoek naar de aanwezigheid en spreiding van voorzieningen en openbaar vervoer in Vlaanderen - voor het verplaatsingsgedrag: 'Onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen, editie 5'
- voor de milieu-impact: 'Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen (actualisatie 2016)
De achterliggende kaartlagen vindt u in de Geopunt Catalogus.
Rapporten
- Verkenning en Ontwikkeling Mobiscore (april 2018)
- Analyse resultaten Mobiscore (oktober 2019)
- Actualisatie en bijstelling Mobiscore (maart 2021)
- Aanpassing weergave deelscores (juni 2022)
Heb je een vraag over de Mobiscore? Of wil je de Mobiscore integreren in zoekertjes op jouw immowebsite? Neem dan contact met ons op via mobiscore@vlaanderen.be.