Izegem wil twee kruisende groen-blauwe aders doorheen het centrum van de stad creëren. De oost-west as zal een 1 km lang groen lijnelement worden aan de noordoever van het kanaal Roeselare-Leie. Hier worden verhardingen verwijderd en de Mandel, parallel aan het kanaal, opnieuw open gelegd over een lengte van ongeveer 500 m. Op de noord-zuid as zal het hart van de stad worden vergroend door de bestaande centrumbrug ingrijpend te transformeren en een snoer van pleinen en wegen te ontharden. Deze maatregelen dragen bij aan een betere infiltratie van hemelwater en aan het herstel van de sponsfunctie van het gebied. Hierdoor is de omgeving robuuster in perioden van droogte. Tegelijkertijd legt de stad groene fiets- en wandelzones aan.
Locatie (stad/gemeente/regio) | Stad Izegem |
Projectindiener | Stad Izegem |
Samenwerking tussen | Vlaamse Waterweg (VWW), Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de provincie West-Vlaanderen (fietsfonds) en burgers via participatietraject |
Type initiatiefnemer | Lokale overheid |
Terreinfunctie bij aanvang | Beschreven per projectonderdeel |
Finale terreinfunctie | Beschreven per projectonderdeel |
Indicatieve oppervlakte ontharding (in m²) | 3221,00 |
Geraamde kostprijs (in €): | 3 808 154,26 |
Startjaar | 2022 |
Projectperiode | Transformatieproject = 5 jaar; Quick win = 2,5 jaar |
Status | Beschreven per projectonderdeel |
Projectoproep | Groenblauwe dooradering I |
Subsidiebelofte (in €): | 916 007,83 |
Gebruikte methodes | Beschreven per projectonderdeel |
Website project | / |
Terreinfunctie bij aanvang | Straat, wandel- en fietsweg; (Markt)plein |
Finale terreinfunctie | Behoudt functie; Park; Waterloop, -lichaam of moerasgebied |
Startjaar | 2022 |
Projectperiode | 5 jaar |
Status | In uitvoering |
Gebruikte methodes | Openleggen ingekokerde waterlopen; Groene verblijfruimtes |
Projectplan en beoogde resultaten
In het transformatieproject stelt de stad Izegem een masterplan op voor de ontharding van en rond de centrumbrug over het kanaal Roeselare-Leie. Er wordt zowel voor het brugpark en de Korenmarkt (N-Z as) een plan opgesteld als voor de ontharding van de Dam met openlegging van de ingekokerde Mandel (O-W as).
De brug zal haar functie behouden als weg, maar het zachte en gemotoriseerde verkeer wordt strikt gescheiden door de creatie van nieuwe grote groenzones op de brug. Dankzij een intelligentere zonering van de mobiliteit kunnen er ook op- en afritten van de brug onthard worden. Zo worden meer duurzame verplaatsingen (te voet en met de fiets) gestimuleerd. Er komt capaciteit voor waterbuffering in de plantvakken op de brug. De aanwezigheid van bomen en ander groen zal een gunstig effect hebben op de hitteproblematiek in het stadscentrum. De brug zal ook functioneren als ecoduct. Zo kan worden bekeken hoe plaatselijke fauna een veilige oversteek van het kanaal kan maken. Onder de brug kan bijvoorbeeld een stobbenwal geïnstalleerd worden die dient als corridor voor faunadoorgang.
Voorafgaand aan de effectieve openlegging van de Mandel wordt in overleg met VMM bekeken wat de specifieke knelpunten en wensen zijn voor het opwaarderen van de rivier en de aanpalende groenzones. De stad mikt op de openlegging over een lengte van ongeveer 500 m, als onderdeel van een kilometer lange groenblauwe as langs het kanaal. Met een gemiddelde breedte van 5 m zal er ongeveer 2500 m2 nieuw open wateroppervlakte worden gecreëerd. De as zal verbonden worden met de noord-zuid as waar de brug onderdeel van is.
Als laatste in het traject wordt de Korenmarkt verkeersvrij gemaakt en heraangelegd. Hier wordt een gebied van 645 m² verharding weggehaald en groen ingericht.
Dit project sluit aan bij de visie 2030, het klimaatplan en de groenvisie van Izegem.
Doelgroepen betrekken en voorbeeldfunctie
De inwoners en belanghebbenden worden bij de planningsfase betrokken via een participatietraject. Voor dit project gaat het om een ruime bevraging van de inwoners (online en op papier) via een bestaand ‘burgerpanel’ van de stad Izegem. Dit is een panel van 300 à 400 inwoners, representatief voor de bevolking, dat door een gespecialiseerd bureau om het half jaar bevraagd wordt over diverse aspecten van het lokaal bestuur. Tijdens de uitvoeringsfase worden omwonenden en bedrijven rechtstreeks geïnformeerd en worden de burgers van Izegem op de hoogte gehouden via reguliere communicatiekanalen zoals de website van de stad, billboards aan de werfzone, enz. Na de realisatie zullen infoborden op de site het proces en de doelstellingen beschrijven.
Daarnaast zal het project gepresenteerd worden als voorbeeld op studiedagen en fora rond openbare ruimte in Vlaanderen (bijv. trefdag VVSG, studiedag publieke ruimte...). Samen met DVW en VMM wil stad Izegem zo andere lokale besturen inspireren om gelijkaardige grootschalige pleinen, bruggen en waterlopen te transformeren.
Terreinfunctie bij aanvang | Straat, wandel- en fietsweg; Parking |
Finale terreinfunctie | Park |
Startjaar | 2022 |
Projectperiode | 2,5 jaar |
Status | In uitvoering |
Gebruikte methodes | Groene verblijfruimtes |
Projectplan en beoogde resultaten
Deze quick win is een onderdeel van het transformatieproject. Het park ‘Wandel op de Mandel’ aan de noordoever van het kanaal wordt doorgetrokken tot aan de centrumbrug door het verkeer onder de centrumbrug te weren. De straat Dam en de aanliggende parking worden onthard en beplant. Hier zal een totaal van 688m2 verharding worden opengebroken. In het transformatieproject zal de Mandel, die nu ingekokerd onder deze parking loopt, worden opengelegd. De trage weg van het park ‘Wandel op de Mandel’ wordt in deze quick win verbonden met het park dat op de centrale brug wordt aangelegd.
Doelgroepen betrekken en voorbeeldfunctie
Zie “doelgroepen betrekken en voorbeeldfunctie” van het transformatieproject.