Heel wat Vlamingen worden blootgesteld aan omgevingslawaai, onder andere vanwege spoorverkeer. Enquêtes tonen aan dat de effecten van die blootstelling, in eerste instantie geluidshinder en slaapverstoring, de kwaliteit van de leefomgeving voor de Vlaming in belangrijke mate beïnvloeden.
De Europese richtlijn Omgevingslawaai zet de lidstaten aan om maatregelen te nemen ter hoogte van prioritaire problemen vastgesteld op basis van de strategische geluidsbelastingkaarten (knelpunten), maar ook om werk te maken van het voorkomen van omgevingslawaai en in te zetten op kwaliteit, bijvoorbeeld onder de vorm van kwalitatieve leefomgevingen en stille plekken.
Met de studie ‘Akoestische kwaliteit langs spoorwegen en in stationsomgevingen’ willen we het overleg tussen de verschillende stakeholders bij het remediëren van (potentiële) knelpunten en het ontwerpen van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen (o.a. lokale overheden en infrastructuurbeheerders) faciliteren. Enerzijds door het in beeld brengen van de meest kostenefficiënte oplossingsmogelijkheden voor de individuele (potentiële) knelpunten die gedetecteerd werden op basis van de strategische geluidsbelastingkaarten voor belangrijke spoorwegen met referentiejaar 2016. Anderzijds door het voorkomen van nieuwe knelpunten, met name wanneer nieuwe woningen of andere ruimtelijke ontwikkelingen gepland worden langs spoorwegen en in stationsomgevingen.
De inzichten uit de studieopdracht zijn gebundeld in een gids met goede praktijkvoorbeelden voor omgang met spoorverkeerslawaai en het ontwerp van stationsomgevingen. De gids bestaat uit een verzameling van goede praktijkvoorbeelden op vlak van ontwerp, instrumenten, … met preventieve en milderende maatregelen die inspirerend werken voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, al dan niet verbonden zijn aan de MER-plicht.
Gids praktijkvoorbeelden akoestische kwaliteit langs spoorwegen en stationsomgevingen
Onderzoek naar het verhogen van de akoestische kwaliteit langs spoorwegen en in stationsomgevingen
Herbekijk de toelichting bij dit onderzoek.